Nieuws

‘KIDV is waardevolle partner in het verduurzamen van verpakkingen’

Publicatiedatum: 21 juni 2018

Voor de nieuwe directeur Chris Bruijnes van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken zijn verpakkingen een telkens terugkerend fenomeen. “Sinds ik met milieu bezig ben – al heel wat jaren – is er altijd discussie over verpakkingen. Die zal niet oplossen. Iedereen, producenten en consumenten, heeft er elke dag mee te maken. Dat maakt verpakkingen tot verbeeldend segment als het gaat om milieuvriendelijkheid en circulariteit.”

‘KIDV is waardevolle partner in het verduurzamen van verpakkingen’

“Op het niveau van de CO2-last die ze veroorzaken, zijn verpakkingen geen grote vis als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld onze energiehuishouding. Maar voor bedrijven die hun materiaalstromen rond moeten krijgen én voor het ontwerpen van nieuwe grondstofstromen, zijn verpakkingen bij uitstek een middel. Juist omdat we van oude materialen en afval op grote schaal nieuwe materialen moeten maken.” En dat boeit Bruijnes. “Het is iets waarmee je de mindset in de economie mede kan vormen, zowel aan de producenten- als aan de consumentenkant. Dat kan ook in andere gebieden grote spin-offs hebben.”

Te midden daarvan, wil Chris Bruijnes dat het KIDV voor het bedrijfsleven de waardevolle partner blijft in het verduurzamen van verpakkingen. Deze week werd bekend dat hij per 1 augustus a.s. de opvolger is van Hester Klein Lankhorst, die sinds de oprichting in 2013 leiding gaf aan het kennisinstituut. Nieuw was het KIDV niet voor de nieuwe directeur; sinds september 2014 tot eind 2017 was hij lid van de Raad van Advies. “Toen ik van Hester vernam dat ze zou vertrekken, dacht ik: die baan wil ik graag overnemen. ”

Intermediair

Hij begon zijn loopbaan halverwege de jaren tachtig bij TNO en het toenmalige ministerie van VROM. In 1999 werd Bruijnes de eerste directeur van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en bleef dat ruim negen jaar. “Ook daar stonden vragen over verpakkingen en afval steevast in de top tien.” Zijn volgende directeurschappen waren van de stichting Meer met Minder (nationaal energiebesparingsprogramma) en de afgelopen drieënhalf jaar van InnovatieLink. Er doemen verschillende raakvlakken op met zijn nieuwe job bij het KIDV. “Al deze functies hebben gemeenschappelijk dat ze zorgvuldig manoeuvreren vereisen in een sterk door politiek omgeven landschap, waar veel belangen spelen. Van belang is dat je als intermediair integer bent en daardoor in staat bent partijen bij elkaar te brengen.”

“Die ervaring neem ik mee naar het KIDV. Ook al verschillen partijen van elkaar en hebben ze aparte belangen, dan kunnen zij toch véél aan elkaar hebben. InnovatieLink ondersteunt MKB-bedrijven in de chemie- en energiesector met innoveren. We hebben ChemieLink opgericht, een verzameling van innovatielabs, universiteiten en grote industriële centra voor innovatie. Elke meeting gaf mensen aanleiding om samen verder te gaan. Unilever en Ioniqa leveren daar nu ook weer het bewijs voor. Unilever is geen chemiebedrijf, maar door een stukje chemie in het bedrijf te incorporeren kunnen ze straks r-PET op het vereiste kwaliteitsniveau voor de verpakking van voedingsmiddelen brengen en sluiten ze de kringloop. Zo moet het volgens mij in het innovatielandschap gaan.”

Kennis

Kennis doet er toe. Bruijnes: “Het KIDV heeft veel kennis, ook wetenschappelijke kennis ontwikkeld en gepubliceerd over duurzaam verpakken. Dat heeft eraan bijgedragen dat het onderwerp ook in de boardrooms van bedrijven hoog op de agenda is gekomen. Met de voor Europa unieke aanpak van de brancheplannen is een start gemaakt om gemeenschappelijk aan de verduurzaming van verpakkingen te werken. Ik vind dat de branches en bedrijven blij mogen zijn met een deskundige partij die ze daarbij ondersteunt, zodat ze er niet alleen voor staan en dat ook niet alle vragen door henzelf hoeven te worden opgepakt. Het KIDV is echt hun partner; die positie is een feit.”

“Waar ik nieuwsgierig naar ben, is of wij als kennisinstituut niet alleen kennis naar het bedrijfsleven brengen – zoals ik het KIDV vaak zie doen – maar dat we ook bestaande kennis bij het bedrijfsleven beter kunnen mobiliseren, waar andere bedrijven dan weer gebruik van kunnen maken. Wellicht wordt het een hybride vorm met kennis uit de wetenschap en kennis uit het bedrijfsleven zelf. Voor het KIDV is het daarbij van belang dat we precies de vraag van producenten en importeurs kennen en weten waar ze tegenaan lopen bij de verduurzaming van hun verpakkingsbeleid. Vervolgens kijken we wat wij voor ze kunnen doen. Moet er een nieuwe tool komen, een sessie om kennis en best practices te delen, een studie of nieuwe financieringsvormen. Het gaat bijna altijd om maatwerk. Dan gaan bedrijven je ook als waardevolle partner waarderen.”

 

Meer nieuws en evenementen