Nieuws

Twenty Products en Fit Things winnen Startup Challenge

Publicatiedatum: 14 januari 2019

De KIDV Startup Challenge voor circulair verpakken is gewonnen door Twenty Products en Fit Things. Beide startups ontvangen 25.000 euro en inhoudelijke begeleiding om hun innovatie te realiseren. De twee winnaars ontvingen de cheque vandaag uit handen van KIDV-directeur Chris Bruijnes, tijdens de kick-off van de Week van de Circulaire Economie bij Circl Amsterdam.

Twenty Products en Fit Things winnen Startup Challenge

Twenty Products

Veel huishoudelijke en cosmetische producten bestaan doorgaans uit meer dan 80 procent water. Twenty Products geeft consumenten de mogelijkheid enkel voor de 20 procent te kiezen; het water voegt de consument in een herbruikbare fles zelf toe. In dit geval gaat het om de ontwikkeling van een shampoocapsule waar consumenten dus thuis het water aan toe kunnen voegen.

De selectiecommissie van de KIDV Startup Challenge koos Twenty Products als winnaar, omdat het bedrijf de goede balans vindt tussen duurzaamheid en gebruiksgemak. Uit het rapport van de selectiecommissie: “Deze startup kan de verpakkingswereld op zijn kop zetten door middel van product design. De afzetmarkt is groot. Twenty Products richt zich op een doelgroep die wel graag kiest voor een duurzame optie, maar niet wil inleveren op gemak.”

Fit Things

Fit Things ontwikkelt een machine die producten scant om vervolgens een doos op maat te maken die volledig recyclebaar is. Dit ‘self-service dozen maak-en verstuur station’ kan aan een webshop worden gelinkt. Lewerissa: “De oplossing van Fit Things kan een grote impact hebben in de markt. De behoefte bij (potentiele) klanten is groot. Fit Things biedt webshops een oplossing voor het probleem van onnodige opvulmaterialen. Een mooie innovatie om duurzaam om te gaan met verpakken en verzenden.”

Startup Challenge

Voor de KIDV Startup Challenge kwamen afgelopen najaar 21 inzendingen binnen, zowel uit Nederland als uit verschillende andere landen. De selectiecommissie selecteerde zes finalisten, die tijdens de kick-off van de Week van de Circulaire Economie in een pitch hun innovatieve ideeën aan het publiek presenteerden. Het zijn zes slimme en goed uitgewerkte initiatieven, waarvan de selectiecommissie verwacht dat de resultaten zijn op te schalen. Na de pitch maakte de selectiecommissie, die werd gevormd door experts op het gebied van verpakken en duurzaamheid, de winnaars bekend.

Het KIDV heeft de Challenge georganiseerd, omdat startups met circulaire verpakkingsideeën vaak nog weinig bekendheid hebben of de kennis en financiële middelen ontbreken om hun initiatieven van de grond te krijgen. De challenge wordt gefinancierd door Stichting Afvalfonds. Met de Challenge biedt het KIDV deze ondernemers een kans om hun ideeën verder te brengen. “Innovatie is belangrijk voor de wereld van het verpakken. Dikwijls geven grote spelers in de markt het goede voorbeeld om duurzamer te gaan verpakken. Maar wat kleine bedrijven en startups doen is ook belangrijk. Zij komen vaak met inspirerende, innovatieve verpakkingsideeën. Dat moedigen wij aan”, zegt KIDV-directeur Chris Bruijnes.

Projectleider Charissa Koolen van het KIDV: “De diversiteit aan inzendingen was groot. Ze varieerden van eetbare verpakkingen tot een online platform met informatie over kunststof materialen en een indicatie van de CO2-uitstoot”, aldus Koolen. De twee winnaars onderscheiden zich doordat zij met hun innovatie een enorme impact kunnen creëren in de markten waarin zij opereren.

 

Meer nieuws en evenementen