Duurzaam verpakken: Reduce, Re-use, Recycle en Re-new

Zes veelbelovende initiatieven in de race voor KIDV Startup Challenge

13 december 2018

De selectiecommissie van de KIDV Startup Challenge heeft zes veelbelovende projecten over circulair verpakken genomineerd, die volgende maand kans maken op de eindzege in deze challenge. Er waren 21 inzendingen uit binnen- en buitenland. Op 14 januari a.s. tijdens de week van de Circulaire Economie, worden de twee winnaars bekend gemaakt. Die ontvangen een aanjaagbudget van 25.000 euro en inhoudelijke begeleiding om hun innovaties te realiseren.

De geselecteerde bedrijven en hun projecten zijn:

  • Gr3n Recycling: Chemische recycling van PET-verpakkingen met een hoge kwaliteit recyclaat.
  • Twenty Products: Veel producten bestaan doorgaans uit meer dan 80 procent water. Twenty Products ontwikkelt een herbruikbare shampoofles, waar consumenten thuis het water aan toe kunnen voegen.
  • RePack: Verpakkingsservice voor de e-commerce branche waarbij afgeleverde verpakkingen op eenvoudige en gebruiksvriendelijke wijze kunnen worden geretourneerd en hergebruikt.
  • Pluumo: Verpakkingsmateriaal van veren, die na het plukken doorgaans worden weggegooid. De veren worden verpakt in een zak en zijn geschikt voor gebruik in dozen en pakketjes. De veren werken isolerend en zijn licht in gewicht. Met deze toepassing krijgt een voormalige afvalstroom een nieuwe functie.
  • Ozarka: Ontwikkelt een infrastructuur voor de thuis bezorg sector, zodat voedselverpakkingen kunnen worden geretourneerd en hergebruikt.
  • Fit Things: Machine om producten te scannen, om vervolgens een doos op maat te produceren. De dozen zijn volledig recyclebaar.

De selectiecommissie die de 21 inzendingen uit zowel het binnen- als buitenland heeft beoordeeld, bestond uit verpakkingskundige Nynke Arntzen (Kennisinstituut Duurzaam Verpakken), innovatie-expert Ronald Lewerissa, sociaal ondernemer Guido Braam en startup-analist Gilles Meijer (oprichter van de Golden Egg Check). Zij hebben de inzendingen beoordeeld op basis van vier criteria: de bijdrage van het initiatief aan circulair verpakken, de opschaalbaarheid van het idee, de impact die het heeft of kan hebben op de Nederlandse verpakkingsmarkt en het vernieuwende karakter van de plannen, en tot slot het ondernemerschap van het bedrijf dat de innovatie heeft ingediend.

Startups met circulaire verpakkingsideeën kennen vaak nog weinig bekendheid, of de kennis en financiële middelen ontbreken om deze initiatieven van de grond te krijgen. Met de challenge biedt het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken deze ondernemers een kans om hun ideeën verder te brengen. Circulair verpakken betekent dat zij verpakkingen ontwikkelen die zo min mogelijk impact op het milieu hebben, zonder dat daarbij de kwaliteit van het verpakte product in het geding komt.

Projectleider Charissa Koolen van het KIDV: “Een circulaire verpakking wordt zo ontworpen, geproduceerd en verwerkt, dat de verpakking zo min mogelijk grondstoffen nodig heeft en opnieuw kan worden gebruikt of gerecycled. Het gaat echter niet alleen om minder materiaalgebruik. Een verpakking wordt bijvoorbeeld ook duurzamer als tijdens de productie verspilling van grondstoffen wordt tegengegaan en zoveel mogelijk uit hernieuwbare of gerecyclede materialen bestaat.”

De diversiteit aan inzendingen was groot, zegt Koolen. “De inzendingen varieerden van eetbare verpakkingen tot een online platform met informatie over kunststof materialen en een indicatie van de CO2-uitstoot. De finalisten zijn slimme en goed uitgewerkte initiatieven, waarvan de selectiecommissie verwacht dat de resultaten zeker op te schalen zijn. Het zijn ideeën die haalbaar zijn op korte termijn of veelbelovend zijn voor de lange termijn op het gebied van circulair verpakken.”

De finalisten pitchen hun idee op 14 januari 2019 tijdens de kick-off bijeenkomst van de Week van de Circulaire Economie. Dan worden ook de twee winnaars bekendgemaakt.