Praktijkvoorbeeld

Duurzaam en nooit meer een doorn in je vingers

Publicatiedatum: 3 oktober 2018
Organisatie: Fresco Flowers

Fresco Flowers zocht een gebruiksvriendelijke verpakking voor de bossen rozen die het bedrijf verhandelt. De bloemen komen uit Kenia en Ethiopië en maken een hele reis - langs de veiling en de groothandel - voordat ze ergens in Europa bij iemand thuis op tafel staan. Onderweg probeert Fresco Flowers zo min mogelijk verpakkingen te gebruiken. Voor het laatste stukje naar de consument bedacht het Nederlandse bedrijf de duurzame Eco Flower Bag.

Duurzaam en nooit meer een doorn in je vingers

Foto: Het team achter de ontwikkeling van de Eco Flower Bag, van links naar rechts: Jaap Buis, Henk Kras, Herman Ribberink, Johan Thans. 


Jaap Buis en Johan Thans staan in een testruimte, waar met cameraregistratie het vaasleven van de rozen wordt vastgelegd en op kwaliteit wordt gecheckt. Buis wijst naar een grote, lichtroze roos. “Dat is de Revival Sweet uit Kenia, de Rolls-Royce onder de rozen. Doordat ze daar op 2300 meter hoogte worden gekweekt, hebben ze een langere groeicyclus dan rozen die op lagere hoogtes groeien.” Behalve de Revival Sweet staan nog vele andere soorten rozen per tien stuks in een glazen vaas.

Fresco Flowers, opgericht in 2005, is een van de vele bedrijven die op ’s werelds grootste bloemenveiling Royal FloraHolland Aalsmeer zijn gevestigd. Het is een bloemverwerkingsbedrijf, gericht op één soort: de roos. Het assortiment bestaat uit meer dan honderd verschillende soorten, variërend van langstelige rozen tot de alom bekende rode roos. Allemaal zijn ze afkomstig van kwekerijen uit Kenia en Ethiopië waarmee Fresco Flowers een overeenkomst heeft.

Nadat de rozen zijn gesneden, gaan ze op vliegtuigtransport naar Nederland. Fresco Flowers heeft afspraken gemaakt met de kwekerijen om het gebruik van verpakkingsmaterialen zoveel mogelijk te reduceren. “In Zuid-Amerika worden rozen verpakt in karton, beschermkragen en hoezen. Die van ons zijn enkel voorzien van een kartonnen beschermkraag, soms met wat velletjes papier ertussen om drukschade te voorkomen”, vertelt Buis. De rozen worden vervoerd in kartonnen dozen, die na aankomst apart worden ingezameld om bij Kras Recycling in Volendam te worden gerecycled. Op jaarbasis is dat 20.000 ton karton, dat enkel van de bloemenveiling afkomstig is.

Fresco Flowers controleert de rozen bij aankomst onder meer op aantallen, ziektes, afwijkingen en rijpte. Daarna worden ze opnieuw ingepakt, dit keer in transparante folie waarop het logo van de buitenlandse kwekerijen is afgedrukt. Tijdens de verwerking wordt het organisch afval, plastic en papier zoveel mogelijk van elkaar gescheiden en gerecycled. Kras Recycling zamelt jaarlijks 1500 ton aan folies en 12.000 ton organisch afval in van de bloemenveiling. 

Veiling

Als de rozen in fusten staan, zijn ze gereed voor de bloemenveiling. Vroeger kochten afnemers de bloemen in een afmijnzaal. Daarvoor kwamen zij allemaal naar de veiling. Door de opkomst van moderne technologieën gebeurt dit steeds vaker op afstand. Het gevolg hiervan is dat de afmijnzalen nog maar dun zijn bezaaid, omdat kopers steeds vaker uit het buitenland komen. Desalniettemin verkoopt Fresco Flowers de rozen nog altijd hoofdzakelijk via de ‘ouderwetse’ veilingklokken en een klein gedeelte rechtstreeks. Na de veiling worden de rozen per vrachtwagen naar allerlei Europese bestemmingen vervoerd. Dat gebeurt meestal in bloemendozen, emmers of veilingfusten, waarvan de meeste na gebruik weer terugkomen omdat er vier euro statiegeld op zit. De groothandelaren verkopen de bloemen vervolgens in veel gevallen door aan bloemisterijen. Zo belandt de roos uiteindelijk bij de consument op tafel.

 

Samenwerking in de keten

De Eco Flower Bag won al verschillende prijzen, zoals de Greenovation Award in de categorie ‘beste artikel’ als waardering voor beste duurzaamheidsinitiatief in de sierteeltsector. Ook sleepte Fresco Flowers de NRK Award binnen in de categorie consumentenproducten. Volgens de jury wordt er aandacht besteed aan alle vier de fasen van de levenscyclus: grondstoffen, productie, gebruik en hergebruik/recycling. Op die manier behoudt het materiaal zijn waarde voor de volgende levenscyclus. Daarnaast wordt de kennis uit de andere levensfases ingebed in het ontwerp en de productie. Samenwerking in de keten is dus van groot belang, zoals Fresco Flowers dat doet met Kras Recycling.  



Jaap Buis bedacht voor dit laatste stukje op de route een concept voor een gebruiksvriendelijke bloemverpakking. Met een handvat, waardoor de bos rozen gemakkelijk kan worden vastgehouden, dus niet meer onder je arm geklemd, en doornen niet meer in je vingers prikken. Ook wilde Buis een duurzame verpakking, die niet na eenmalig gebruik wordt weggegooid zoals dat met de meeste bloemverpakkingen wel gebeurt. Het resultaat werd een luxe, herbruikbare bloemverpakking, geschikt voor alle soorten bossen bloemen. Even met de poetsdoek erover en er kan weer een nieuwe bos rozen, tulpen of een boeket in. De vouwlijnen zorgen ervoor dat de verpakking gemakkelijk inklapbaar is en thuis kan worden opgeborgen in de kast, gereed om een volgende keer een bos bloemen in weg te geven.

Doordat we materiaal uit de sierteeltketen recyclen en hergebruiken, maken we de cirkel rond'

 

In samenwerking met Kras Recycling ontstond het idee om de bloemverpakking te produceren van gerecycled verpakkingsmateriaal uit de sierteeltsector. De doorzichtig plastic folies om de bloemen zijn meestal bedrukt met het logo van de kwekerij waarvan de bloemen afkomstig zijn. “Na gebruik wordt dit plastic weggegooid, maar doordat we het materiaal recyclen en hergebruiken, maken we de cirkel binnen de sierteeltketen weer rond”, aldus Buis.

Meerjarenproject

Het ontwikkelen van de juiste bloemverpakking neemt jaren in beslag. Buis is nog net zo enthousiast over zijn uitvinding als in de beginfase. “We hebben met veel verschillende partijen om de tafel gezeten om tot de juiste keuzes te komen. De ene keer ging het over de materiaalkeuze, de andere keer om de bedrukking en dan weer om het bijstellen van het ontwerp. De ontwikkeling van het verpakkingsmateriaal en het bepalen van de juiste dikte waren vooral een tijdrovend proces, omdat je iets maakt dat niemand anders eerder heeft gedaan.” Uiteindelijk werd het een stevige, zwarte verpakking van polypropeen (PP). Een andere kleur was geen optie omdat de folies oorspronkelijk bedrukt zijn met het logo van de betreffende kwekerij. Met als gevolg dat als de bloemverpakking uiteindelijk wordt weggegooid, die terechtkomt in de restafvalstroom en wordt verbrand. Dit heeft te maken met het feit dat de bestaande sorteertechniek geen zwart materiaal herkent.

Fresco Flowers krijgt voornamelijk positieve feedback op het product. “We bekijken nu hoe we de verpakking nog gebruiksvriendelijker kunnen maken”, vertelt Thans, die zich met name bezighoudt met de marketing van het product. “Zo voelt het handvat nog hard aan, dat kan zachter. Daarnaast zijn we in gesprek met bedrijven die de verpakkingen kunnen bedrukken. De Eco Flower Bag komt nu standaard in een zwarte verpakking. Ook kunnen ze worden bedrukt met een delfsblauwe print of met het logo van Amsterdam. In de toekomst willen we de verpakkingen van een speciale boodschap voorzien, bijvoorbeeld voor Moederdag of Valentijnsdag.” Inmiddels is er patent verkregen voor de Eco Flower Bag, die nu door een aantal retailers wordt getest. Thans: “Onze volgende stap is erop gericht om de bloemverpakking daadwerkelijk in de markt te zetten. Supermarkten hebben al aangegeven enthousiast te zijn over de Eco Flower Bag. Ze zijn bereid om het product straks op te nemen in hun assortiment.” 

Fresco Flowers

Eco Flower Bag deelnemer aan KIDV Startup Challenge

Fresco Flowers heeft de Eco Flower Bag aangemeld voor de Startup Challenge in circulair verpakken van het KIDV. Deze wedstrijd is voor startup bedrijven die actief zijn op het gebied van circulair verpakken, maar nog weinig bekendheid hebben of waar de kennis en financiële middelen ontbreken om deze initiatieven van de grond te krijgen. De twee beste ideeën ontvangen een aanjaagbudget van 25.000 euro en inhoudelijke begeleiding om hun innovaties verder te realiseren. 

Heeft u een specifieke vraag over duurzaam verpakken?

Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijkse updates.