Remia

3 oktober 2018

'Complimenten voor deze verpakking!'

Familiebedrijf Remia, producent van sauzen en vetten, had de primeur van de QuickScan Duurzaam Verpakken van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken. Medewerkers van verschillende afdelingen analyseerden samen met twee verpakkingskundigen van het KIDV negen verpakkingen, van satésausbakje tot tien-liter-sausemmer. De centrale vraag waarover werd gediscussieerd was: hoe kunnen we onze verpakkingen nog duurzamer maken?

Sauzen en vetten staan bij binnenkomst al op tafel: bakjes satésaus, verschillende formaten knijpflessen, stickpacks, een emmer fritessaus, een Bag-in-box grootverpakking frituurvet en een ‘ouderwetse’ glazen fles gevuld met slasaus. Het zijn de hoofdrolspelers tijdens de QuickScan Duurzaam Verpakken, die door Niels van Marle en Anne van Seters wordt uitgevoerd. Beiden zijn verpakkingskundigen bij het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken.

Het is een bijzondere bijeenkomst, omdat het KIDV de QuickScan Duurzaam Verpakken voor de eerste keer bij een bedrijf uitvoert. Het verpakkingsportfolio van het bedrijf wordt onder de loep genomen. De verpakkingskundigen analyseren de verpakkingen en beoordelen deze op verschillende punten: het verpakte product, de verschillende verpakkingscomponenten (etiketten, sleeves en doppen), het verpakkingsmateriaal, het logistieke traject, de wijze van weggooien en scheiden na gebruik en de recyclebaarheid.

De primeur is voor familiebedrijf Remia. Het bedrijf, opgericht in 1925, verwierf grote naamsbekendheid door de productie van margarine, sauzen en vetten. Dit alles wordt geproduceerd in de fabriek in Den Dolder en vandaaruit geëxporteerd over de hele wereld.

Remia_uitsnede1.png

Verpakkingen en beleid

Bij de uitvoering van de QuickScan houden de verpakkingskundigen rekening met het huidige MVO-beleid, een belangrijk onderdeel van het bedrijfsbeleid, dat overzicht geeft van de doelstellingen van het bedrijf in relatie tot maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook de merkstrategie, oftewel de identiteit van het bedrijf en hoe dit naar de buitenwereld wordt gebracht, wordt meegenomen.

Verpakkingstechnoloog Judith van Voorthuizen en inkoopmanager Willem Landman.

Aan tafel zijn zes medewerkers van Remia aangeschoven, die de afdelingen inkoop, kwaliteit, marketing, productontwikkeling en verpakkingstechnologie vertegenwoordigen. Hierdoor ontstaat een mix van disciplines, zodat vanuit diverse invalshoeken naar een product wordt gekeken. Bij Remia zijn de verschillende afdelingen nauw betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe producten.

Productbescherming en voedselveiligheid zijn belangrijke factoren bij het ontwikkelen van nieuwe producten en hun verpakkingen. Ook over de functionaliteit van een verpakking denkt Remia goed na: ketchup zit in een knijpfles zodat de saus zo gemakkelijk mogelijk kan worden gedoseerd. De satésaus is verpakt in een schepbakje dat gemakkelijk in de magnetron kan worden opgewarmd en daarna direct klaar is voor gebruik. Het onderwerp duurzaamheid komt normaal gesproken niet op de eerste plek. “Ik moet er allereerst voor zorgen dat het product wordt opgenomen in het assortiment bij een retailer”, zegt Marcos Garcia, marketing manager retail. “Daarvoor moet het product lekker zijn en een goede prijs kwaliteit verhouding hebben, anders belandt het niet eens in het schap en komt het nooit bij de consument terecht. Terwijl Remia zich juist ook op het gebied van duurzaamheid wil onderscheiden.”

Tuinstoelen

Duurzaamheid is een belangrijke factor, zoals ook blijkt uit het feit dat het bedrijf sinds 2018 honderd procent klimaatneutraal produceert. Windmolens, warmtepompen en een groot aantal zonnepanelen dragen hieraan bij. Duurzame verpakkingen zijn de volgende stap. “We kunnen uitstekend uitleggen waarom onze saus zo lekker is, net als waarom we onze verpakkingen ontwerpen zoals ze zijn”, zegt inkoopmanager Willem Landman. “Maar duurzame verpakkingen? In Afrika bijvoorbeeld lopen mensen met onze sausemmers op hun hoofd. Hier gebruiken we de satésausbakjes om schroeven en spijkers in te bewaren. Dat zijn ook vormen van hergebruik, maar wij zijn pas tevreden als van onze gerecyclede verpakkingen bijvoorbeeld tuinstoelen worden gemaakt.”

"Productbescherming en voedselveiligheid zijn belangrijke factoren bij het ontwikkelen van nieuwe producten en hun verpakkingen"

Tijdens de lunch wordt er verder gediscussieerd waarbij de sauzen opnieuw op tafel staan, deze keer om ze te nuttigen. Daarna starten de verpakkingskundigen hun analyse van negen Remia producten, die het bedrijf zelf voor de QuickScan heeft voorgedragen. De producten worden een voor een onder de loep genomen en dat geeft nieuwe inzichten. Zo is er onduidelijkheid over het maximale verpakkingsformaat dat verwerkt kan worden in de sorteer- en recycle installaties. De tien liter emmer fritessaus lijkt voor sommige installaties te groot te zijn, terwijl de materiaalkeuze PP goed is. “Dat is zonde”, zegt Geor Schuurman, marketing manager foodservice. “Een verpakking die qua materiaalkeuze goed te recyclen is, kan alsnog in de verbrandingsoven belanden omdat het te groot is.” Naar aanleiding hiervan zal het KIDV de recycle-eisen, waaronder de afmetingen van verpakkingen, bij de grote recycle- en sorteerbedrijven nader onderzoeken. De productlijn met tafelsauzen is daarentegen uitstekend te recyclen. De fles is van doorzichtig PET en het etiket van PP. De dop is gemaakt van PP en bevat geen siliconen. “Complimenten voor deze verpakking”, aldus Niels van Marle.

Ook de Blazing Luke Smokey hot cocktail sauce staat op tafel. Van Marle: “Een zwarte PP-fles is echt een no-go vanwege de bestaande Near Infra Red (NIR) sorteertechniek.” Deze techniek maakt gebruik van infrarood licht om vast te stellen uit welk materiaal afval bestaat, maar herkent het zwarte materiaal niet. “Door de keuze voor een zwarte kleur wordt de fles niet uitgesorteerd en zal de fles uiteindelijk in de restafvalstroom terechtkomen en in de verbrandingsoven belanden. Je kunt beter een andere kleur PP of transparant PET gebruiken waarin zoveel mogelijk gerecycled PET is verwerkt. Dat is wel recyclebaar.”

Waardevolle inzichten

De QuickScan vergroot de bewustwording van alle aanwezigen. Niet alleen als medewerker, maar ook als consument. “Er is zoveel dat ik als consument nog niet goed doe als het om afvalscheiding gaat”. Het opvoeden van de consument en een goede communicatie vanuit de overheid naar de burger zijn heel belangrijk, is één van de belangrijkste conclusies.

Verpakkingstechnoloog Judith van Voorthuizen is blij met de QuickScan. “We zijn positief omdat we het inhoudelijk als interessant en waardevol hebben ervaren, zowel persoonlijk als voor Remia. De QuickScan heeft ons in korte tijd inzicht verschaft over onze duurzaamheidsdoelstellingen ten opzichte van verpakkingen. Het laat zien dat we al goed op weg zijn. We gebruiken deze nieuwe inzichten bij de ontwikkeling van toekomstige verpakkingen en waar nodig en mogelijk bij het aanpassen van de bestaande verpakkingen. Het KIDV kan ons hierbij helpen door actuele informatie te blijven geven en als vraagbaak op te treden.

GS_REMIA_012.jpg

Zo werkt de QuickScan

  • Bedrijven kunnen zich bij het KIDV aanmelden voor een QuickScan. Het KIDV selecteert bedrijven voor de QuickScan.
  • Bedrijf krijgt 'huiswerk': geeft door aan het KIDV welke verpakkingen moeten worden beoordeeld; levert verpakkingsspecificaties en procesbeschrijvingen aan en beantwoordt vragen over de betreffende verpakkingen.
  • Het KIDV analyseert de verpakkingen en stelt een presentatie op met de bevindingen.
  • Afspraak op de werkvloer met medewerkers van verschillende disciplines.
  • KIDV maakt een evaluatie met de belangrijkste bevindingen.



Meer reportages Duurzaam Door(ver)pakken

Kennisinstituut
Duurzaam Verpakken

Zuid-Hollandlaan 7
2596 AL DEN HAAG

(070) 7620580
info@kidv.nl

Meld je aan voor de nieuwsbrief