Duurzaam verpakken helpt bij de ontwikkeling naar een circulaire economie

Challenge voor start-ups in circulair verpakken

Startups met circulaire verpakkingsideeën kennen vaak nog weinig bekendheid, of de kennis en financiële middelen ontbreken om deze initiatieven van de grond te krijgen. Met deze challenge biedt het KIDV ondernemers een kans om hun ideeën verder te brengen.

Circulair verpakken betekent dat zij verpakkingen ontwikkelen die zo min mogelijk impact op het milieu hebben, zonder dat daarbij de kwaliteit van het verpakte product in het geding komt. Dat houdt in dat ze ervoor zorgen dat de verpakking zo wordt ontworpen, geproduceerd en verwerkt, dat de verpakking zo min mogelijk grondstoffen nodig heeft en opnieuw kan worden gebruikt of gerecycled.

Bij circulair verpakken gaat het echter niet alleen om minder materiaalgebruik. Een verpakking wordt ook duurzamer als tijdens de productie verspilling van grondstoffen wordt tegengegaan. Als de verpakking op maat wordt gemaakt voor het product dat erin vervoerd moet worden. Of als de verpakking zoveel mogelijk bestaat uit hernieuwbare of gerecyclede materialen.

Winnaars 2018-2019
De KIDV Challenge voor startups in circulair verpakken 2018-2019 is gewonnen door Twenty Products en Fit Things. Beide startups krijgen 25.000 euro en inhoudelijke begeleiding om hun innovatie te realiseren. De winnaars werden bekend gemaakt op 14 januari 2019 tijdens de kick-off van de Week van de Circulaire Economie bij Circl Amsterdam.

Twenty Products
Veel huishoudelijke en cosmetische producten bestaan doorgaans uit meer dan 80 procent water. Twenty Products geeft consumenten de mogelijkheid enkel voor de 20 procent te kiezen; het water voegt de consument in een herbruikbare fles zelf toe. In dit geval gaat het om de ontwikkeling van een shampoocapsule waar consumenten dus thuis het water aan toe kunnen voegen.

Fit Things
Fit Things ontwikkelt een machine die producten scant om vervolgens een doos op maat te maken die volledig recyclebaar is. Dit ‘self-service dozen maak-en verstuur station’ kan aan een webshop worden gelinkt. 

Voor de challenge kwamen in het najaar 2018 21 inzendingen binnen, zowel uit Nederland als uit verschillende andere landen. De selectiecommissie selecteerde zes finalisten, die tijdens de kick-off van de Week van de Circulaire Economie in een pitch hun innovatieve ideeën aan het publiek presenteerden. Zes slimme en goed uitgewerkte initiatieven, waarvan de selectiecommissie verwacht dat de resultaten zijn op te schalen. Na de pitchronde maakte de selectiecommissie, die werd gevormd door experts op het gebied van verpakken en duurzaamheid, de winnaars bekend.

Naast Fit Things en Twenty Products streden de volgende startups ook voor de winst:

Gr3n Recycling: Chemische recycling van PET-verpakkingen met een hoge kwaliteit recyclaat.

RePack: Verpakkingsservice voor de e-commerce branche waarbij afgeleverde verpakkingen op eenvoudige en gebruiksvriendelijke wijze kunnen worden geretourneerd en hergebruikt.

Pluumo: Verpakkingsmateriaal van veren, die na het plukken doorgaans worden weggegooid. De veren worden verpakt in een zak en zijn geschikt voor gebruik in dozen en pakketjes. De veren werken isolerend en zijn licht in gewicht. Met deze toepassing krijgt een voormalige afvalstroom een nieuwe functie.

Ozarka: Ontwikkelt een infrastructuur voor de thuis bezorg sector, zodat voedselverpakkingen kunnen worden geretourneerd en hergebruikt.

Heeft u vragen? Neem dan contact op met Charissa Koolen, e-mailadres: ckoolen@kidv.nl.

Projectleiders

  • Charissa Koolen

    Projectleider