Circulair verpakken: economische kansen, minder afhankelijk van andere landen voor grondstoffen, goed voor het milieu.

Duurzaam verpakken en kwaliteitsbeleving

20 maart 2018

Wat doet een verpakking met consumenten? Maakt het consumenten uit of een verpakking biobased is? Voor welke keuzes stelt dat de bedrijven die verpakkingen op de markt brengen? Kan een duurzame verpakking een merk versterken? Werkt een duurzame verpakking als extra aankoopargument? Of roept een duurzame verpakking juist twijfels bij consumenten op over de kwaliteit en houdbaarheid van het verpakte product?

De ambities met duurzaam verpakken staan soms op gespannen voet met wensen die producenten en importeurs hebben als het gaat om de kwaliteit, uitstraling en marketing van producten. Verpakkingen vervullen immers belangrijke functies bij de logistiek, de bescherming, de presentatie en verkoop van producten, en bij het gebruiksgemak. Maar wat doen verpakkingen méér - bijvoorbeeld als het gaat om merkentrouw, loyaliteit en beleving - en wat dragen duurzame aspecten daaraan bij? Hierover wisselden wetenschappers en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven hun kennis en ervaringen uit, op 8 maart jl. tijdens de drukbezochte KIDV-Verdiepingsbijeenkomst ‘Duurzaam verpakken en kwaliteitsbeleving’.

Een verslag van de bijeenkomst, met links naar de presentaties, vindt u hier.