Circulair verpakken: economische kansen, minder afhankelijk van andere landen voor grondstoffen, goed voor het milieu.

KIDV-Verdiepingsbijeenkomst: Duurzaam Verpakken en kwaliteitsbeleving

13 februari 2018

‘Duurzaam Verpakken en kwaliteitsbeleving’, dat is het thema van de Verdiepingsbijeenkomst van het KIDV die op donderdag 8 maart a.s. wordt gehouden. Zes deskundigen geven presentaties over inzichten uit de wetenschap en ervaringen uit de praktijk, als antwoord op de vele vragen van producenten en importeurs over recyclebare verpakkingen en de kwaliteitsbeleving daarvan.

Tijdens het World Economic Forum in Davos kondigden elf grote multinationals eind januari aan, dat zij voor 2025 hun kunststof verpakkingen zó produceren dat deze volledig recyclebaar zijn. Tegelijkertijd staan de ambities met duurzaam verpakken soms op gespannen voet met wensen die producenten en importeurs hebben als het gaat om de kwaliteit, uitstraling en marketing van producten. Verpakkingen vervullen immers belangrijke functies bij de presentatie, de verkoop, het gebruiksgemak en de bescherming van hun producten. Een belangrijke kwestie is of duurzame verpakkingen de kwaliteitsbeleving van producten kunnen versterken.

Hierover komen tijdens de Verdiepingsbijeenkomst verschillende deskundigen aan het woord. De volgende presentaties staan op het programma:

Inzichten uit de wetenschap

  • Klantentrouw in online retailing: de rol van verpakkingen bij ontvangst en bij weggooien.
    Door dr. Ilona de Hooge, Assistant Professor Marketing and Consumer Behavior aan de WUR.
  • Kan biobased verpakkingsmateriaal de merkpositie van voedselproducten versterken?
    Door dr. Marleen Onwezen, Senior Researcher and Senior Scientist in Consumer Behavior aan de WUR/COMBO.
  • Wat ‘lezen’ consumenten uit verpakkingen?
    Door prof.dr.ir. Hans van Trijp, Hoogleraar Marketing and Consumer Behavior aan de WUR en projectleider Wetenschappelijk Onderzoeksprogramma KIDV i.s.m. Topinstitute Food and Nutrition.

Ervaringen uit de praktijk

  • Verduurzaming van verpakkingen: ervaringen uit de praktijk van Coca Cola.
    Door Jan Burger, Manager Scientific & Regulatory Affairs bij Coca-Cola
  • Naar een circulaire Heineken® verpakking.
    Door Esther Kruiper, Duurzaamheid Manager bij Heineken.
  • Koffie in een ijzersterke verpakking.
    Door Willem van Leeuwen, Accountmanager Santas Koffie.

Na deze presentaties is er een panel- en zaaldiscussie. Klik hier voor meer informatie over het programma en voor aanmelding (t/m 5 maart a.s.).