Duurzaam verpakken: Reduce, Re-use, Recycle en Re-new

Verdiepingsbijeenkomst: Duurzaam verpakken en kwaliteitsbeleving

  • Datum: 8 maart 2018
  • Locatie: Spaces, Den Haag

Eind januari - tijdens het World Economic Forum in Davos - kondigden elf grote multinationals aan, dat zij voor 2025 hun kunststof verpakkingen zó produceren dat deze volledig recyclebaar zijn. Op dit moment draaien deze ondernemingen samen een volume van zes miljoen ton plastic per jaar. Zij staan dan ook voor een reusachtige opgave. Veel bedrijven, groot en klein, zullen in hun spoor volgen.

Tegelijkertijd staan de ambities met duurzaam verpakken soms op gespannen voet met wensen die producenten en importeurs hebben als het gaat om de kwaliteit, uitstraling en marketing van producten. Verpakkingen vervullen immers belangrijke functies bij de presentatie, de verkoop, het gebruiksgemak en de bescherming van hun producten. Een belangrijke kwestie is of duurzame verpakkingen de kwaliteitsbeleving van producten kunnen versterken.

Bij het KIDV merken we dat bedrijven veel vragen hebben over duurzaam verpakken, zoals:

  • Kunnen we met duurzame verpakkingsmaterialen, zoals mono-materialen, recyclede materialen of biobased materialen wel dezelfde productkwaliteit garanderen?
  • Is het wel mogelijk om met een duurzame verpakking de gewenste uitstraling bij ons product te creëren?
  • Hoe zit het met onze klanten? Lopen we niet het risico dat zij denken dat een gerecyclede verpakking ten koste gaat van de productkwaliteit?
  • Werkt het vermelden van duurzaamheidsaspecten op de verpakking wel of niet als aankoopargument?

Op deze vragen is vaak niet één algemeen antwoord te geven. Dé ideale duurzame productverpakkingscombinatie bestaat immers niet. Het ene product- en/of klantsegment is het andere niet. Tegelijkertijd vallen veel lessen te leren uit de ervaringen van bedrijven die al volop bezig zijn. Er zijn bovendien wetenschappelijke en verpakkingskundige inzichten en kennis die bedrijven verder kunnen helpen.

Het KIDV biedt u tijdens deze Verdiepingsbijeenkomst graag de gelegenheid om daar kennis mee te maken. Wij zijn óók benieuwd naar de vragen waar u een antwoord op zoekt, zodat we daar bij onze verdere kennisontwikkeling voor producenten en importeurs nog beter op kunnen inspelen. Tijdens het interactieve programma krijgt u dan ook ruim de gelegenheid uw vragen te stellen.

Programma

15.30

Ontvangst met koffie en thee

16.00

Welkom door Hester Klein Lankhorst, directeur KIDV

16.10

Inzichten uit de wetenschap

  • Wat ‘lezen’ consumenten uit verpakkingen? Door prof.dr.ir. Hans van Trijp, Hoogleraar Marketing and Consumer Behavior aan de WUR en projectleider Wetenschappelijk Onderzoeksprogramma KIDV i.s.m. Topinstitute Food and Nutrition.
  • Klantentrouw in online retailing: de rol van verpakkingen bij ontvangst en bij weggooien. Door dr. Ilona de Hooge, Assistant Professor Marketing and Consumer Behavior aan de WUR.
  • Kan biobased verpakkingsmateriaal de merkpositie van voedselproducten versterken? Door dr. Marleen Onwezen, Senior Researcher and Senior Scientist in Consumer Behavior aan de WUR/COMBO.

16.50

Ervaringen uit de praktijk

  • Verduurzaming van verpakkingen: ervaringen uit de praktijk van Coca Cola. Door Jan Burger, Manager Scientific & Regulatory Affairs bij Coca-Cola
  • Naar een circulaire Heineken® verpakking. Door Esther Kruiper, Duurzaamheid Manager bij Heineken.
  • Koffie in een ijzersterke verpakking. Door Willem van Leeuwen, Accountmanager Santas Koffie.

17.30

Panel- en zaalgesprek

Onder leiding van KIDV-directeur Hester Klein Lankhorst gaan Karen van de Stadt en Niels van Marle, verpakkingskundigen bij het KIDV, samen met Jan Burger, Esther Kruiper, Willem van Leeuwen en met u in gesprek. 

17.55

Afsluiting door Hester Klein Lankhorst

18.05

Netwerkborrel

Deelname en aanmelden
U kunt zich aanmelden tot en met maandag 5 maart a.s. Meld u tijdig aan, want de zaalcapaciteit is beperkt. Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Vermeld bij uw aanmelding a.u.b. uw naam, functie, e-mailadres, de naam van uw organisatie.

Adres, route en parkeren
U vindt gebouw Spaces/De Rode Olifant aan de Zuid-Hollandlaan 7, 2596 AL Den Haag. Kijk voor informatie over de route per OV en auto op www.kidv.nlLet op: u kunt geen gebruik maken van de parkeergelegenheid van Spaces, wel van de parkeergarage onder het Malieveld.