Duurzaam verpakken helpt bij de ontwikkeling naar een circulaire economie

NVZ en NCV houden leden bij de les

23 juni 2017

Het was druk op het duurzaamheidsevenement dat brancheorganisaties NVZ (was- en reinigingsmiddelen), NCV (cosmetica) en NAV (spuitbussen) op 31 mei organiseerden. Drukker dan de voorgaande jaren, merkte Klaas Gravesteijn, verenigingsmanager van NVZ. “Daaraan merken we dat veel leden met duurzaamheid bezig zijn. De samenleving vraagt er ook om; klanten willen weten wat je als bedrijf met dit thema doet.”

NVZ en NCV, die een gezamenlijk brancheverduurzamingsplan verpakken hebben opgesteld, ondersteunen hun leden waar zij kunnen in die verduurzaming. De duurzaamheidsdag, sinds 2015 een jaarlijks terugkerend evenement, moet eraan bijdragen dat het thema hoog op de agenda blijft staan. Zo konden bedrijven tijdens deze editie een eigen verpakking voorleggen aan de experts van Packz. “Een heel laagdrempelige manier om naar mogelijkheden voor verduurzaming te kijken. Bedrijven krijgen tips waar ze meteen mee aan de slag kunnen. En het heeft ook tot vervolgafspraken geleid.”

KIDV-verpakkingskundige Karen van de Stadt was eerder dit jaar al bij een ronde tafel van de brancheorganisaties, waar zij – samen met een afvalverwerker en een recycler – verpakkingen beoordeelde op mogelijkheden tot verduurzaming. Dit keer liet Van de Stadt de toehoorders kennismaken met chemisch recyclen. Gravesteijn: “We willen de deelnemers ook een doorkijkje geven naar de toekomst. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft bijvoorbeeld iets verteld over het Grondstoffenakkoord. Zo houden we voeling met ontwikkelingen in de markt.”

Als uitvloeisel van het brancheverduurzamingsplan heeft NVZ ook een stuurgroep verduurzaming verpakkingen, die een actieve rol heeft in het uitvoeren, monitoren en eventueel bijsturen van het plan. Essentieel om leden betrokken te houden bij de voortgang op het brancheplan, vindt Gravesteijn, maar de duurzaamheidsdag heeft wat hem betreft de meeste impact.

“Daar betrekken we een brede groep bedrijven bij verduurzaming, door workshops aan te bieden waar ze echt wat aan hebben. We zetten bedrijven als Werner & Mertz op het podium die over hun eigen duurzaamheidsstrategie vertellen. Daarmee enthousiasmeren we anderen, en laten we zien: het kan wél.”