Duurzaam verpakken = Circulair verpakken. Van ontwerp tot hergebruik en recycling

‘Tabletje thee’ wint Packaging Innovations Challenge

5 april 2017

Het ontwerp van een eenpersoonsportie thee zonder zakje is de winnaar van de Packaging Innovations Challenge 2016-2017. Directeur Hester Klein Lankhorst van het KIDV maakte de winnaar bekend op 5 april tijdens de Empack.

De bedenkers van het 'Tabletje thee' zijn Nina Pavlova en Rosa Elgershuizen, studenten van De Haagse Hogeschool. Zij ontwierpen een theetablet voor één kopje thee, waarin de theeblaadjes bijeen worden gehouden met een biologisch afbreekbaar bindmiddel. Het middel lost deels op in heet water, maar blijft de theeblaadjes voldoende bij elkaar houden. Op die manier kun je het onzichtbare zakje er in zijn geheel uit halen, als de thee getrokken is.

De jury was enthousiast over de vermindering van de hoeveelheid verpakkingsmateriaal, die niet ten koste is gegaan van de bescherming van het product. “De ‘tea tab’ voegt een nieuwe ervaring toe aan theezetten,” roemde Klein Lankhorst de ontwerpers.

Tandpastatube en theelepel

Leonie van der Lede en Joost Poot gingen naar huis met de tweede prijs voor hun ontwerp van een tandpastatube die volledig kan worden leeggeknepen, wat bij bestaande tubes vaak lastig is. Ook beschermt de dispenser die bij de tube hoort de tandpasta tegen uitdroging.

De derde prijs tenslotte ging naar Linsey Assenberg voor het ontwerp van een bamboelepel en theezakje in één. Door de verpakking een extra functie te geven, is geen apart lepeltje meer nodig om in de thee te roeren. ‘Mogelijk een interessant ontwerp voor toepassing in de horeca’, oordeelde de jury.

Circulair verpakken

De studenten van De Haagse Hogeschool die de minor Sustainable Packaging Design & Innovation volgen, kregen de opdracht een verpakking te ontwerpen die past in een circulaire economie. Daarbij konden ze kiezen vijf geselecteerde verpakkingen waar meldingen over zijn gedaan op het Meldpunt Verpakkingen, bijvoorbeeld een theeverpakking of een pillenpotje.

De studenten Food Design en Food Packaging van HAS Den Bosch, die ook deelnamen aan de Challenge, kregen de opdracht een visie te ontwikkelen op het voedsellandschap in 2030. De uitwerking die de studenten aan deze opdracht gaven, bood de jury te weinig aanknopingspunten om een winnaar te kunnen kiezen.

Studenten van de Universiteit Hasselt nemen ook deel aan de Challenge. Echter zijn de studenten uit Hasselt nog aan de slag met de uitwerking van de opdracht, dus zullen deze inzendingen pas later dit jaar worden beoordeeld.

De Packaging Innovations Challenge is een initiatief van het KIDV, in samenwerking met beursorganisatie Easyfairs en de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen (VNV). Het doel van deze jaarlijks terugkerende wedstrijd is om studenten uit te dagen na te denken over de toepassing van nieuwe materialen en de rol van verpakkingen in de circulaire economie.